tirsdag den 13. januar 2015

At være enlig mor til drengebørn..

Det kræver altså sin kvinde at være både mor og far til drenge-børn, har jeg fundet ud af.
Det er efterhånden ualmindeligt tit jeg bliver sat ud på et sidespor.

Så sent som i dag kom min store dreng, Emil på snart 6 år, hen og sagde:
"Mor, hvis du har planer om at dø imorgen, så sørg lige for at internettet virker, så jeg kan se netflix!"
Hvad svarer man?
En far var nok gået i gang med en tumle-leg - Men så meget far var jeg altså bare ikke, lige der.
Jeg øver mig dog ihærdigt i det!

Så er der jo også problemer med tøjet. Det skal matche. Sokkerne skal matche bluse og bukser - Synes JEG! Drengene er pisse ligeglad, og synes egentlig at jeg er verdens kedeligste og dummeste mor, når jeg kan bruge 15 minutter, om morgenen, på at finde lige præcis de sokker jeg har i tankerne.
For derefter at få dem hjem med huller og fuld af sand.. Så meget for min gennemtænkte sokke-plan?

Vi må heller ikke glemme det beskidte overtøj - Som ikke bare er beskidt overtøj, det er også beskidte øre, negle, fødder.. HVORDAN? HVORDAN GØR DE?

Så er der selvfølgelig også de spørgsmål hvor jeg, som mor, bare ikke lige har svaret.
De spørgsmål hvor man, som mor, har lyst til at kravle ned i et liiiille bitte musehul.
"Mor, hvorfor har jeg ondt i min tissemand?"
Eeeehm.. Tjoo.. Ser du.. Jeg skal lige lave et opkald!
Hvorefter jeg febrilsk ringer til alle mænd i familien får at få et svar på min søns smerte.
Hvor dælen skulle jeg vide det fra?

Og Lego - Helt ærligt! Jeg ejer ikke et eneste Lego-talent.. Altså.. Hvorfor skal det være så indviklet? Kan de ikke bare få det samlet i æskerne? Taadaaaa..
"Nej, Mette - Det kan de ikke. Det at de selv skal samle det styrker deres finmotorik, konsentration og fantasi.."
JA! Jeg ved det godt.. Men, altså.. Kunne de så ikke lave sådan en "Anbefales ikke til enlige mødre"-label på æsken?

Toiletbesøg - Skal de seriøst lærer at stå op og tisse? Og er det bare sådan en mangel-funktion i drenge har, det med at slå brættet ned igen?

Spørgsmålene om "voksenlivet".. Hvordan får man en baby ind i maven? Hvorfor har jeg en tissemand og du har en tissekone? Hvad ville en mand gøre?

For ikke at snakke om Playstation, Xbox, iPad.. Nu indeholder jeg jo selv en mindre spille-nørd, når vi kommer til sådan nogle spil hvor man kan slås og jeg kan vinde - Men når det kommer til Minecraft, Fifa mv., så er jeg altså blank.. Lege onkel søges, i disse tilfælde!

Og for lige at sætte prikken over i'et.. Fritidsinteresser!
Min den ældste har valgt ishockey. Selvfølgelig. Han skal ud og røre sig. Nærkamp, få nogle knubs.. Men behøver han at vælge en sport hvor et enkelt fald, eller skud, kan ødelægge hans smukke ansigt?
Kunne han ikke bare gå til fodbold, hvor han sådan - kunne nøjes med at brække et ben, eller noget?

Okay, ja - Jeg har altså mine personlige problemer med at være enlig mor til drengebørn. Jeg KAN bare ikke det samme som en mand, i deres øjne.. Indrømmet!
Indimellem savner jeg at lave perler, sætte hår og lege med dukker..
Men jeg vil aldrig, for noget i verden, undvære den kærlighed vi deler, drengene og jeg - De grin vi dagligt har og den glæde der stråler ud af deres øje, hver evig eneste dag.
Jeg skal bare lige lærer at være lidt mere far.. Eller måske søge sådan en voksen-ven, sådan en mandlig en.. Det var en nem løsning.

Nogle frivillige?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar